Aankomende Concerten

november / december 2019

Sjostakovich & Weinberg

Het Achtste Strijkkwartet van Dmitri Sjostakovitsj in een bewerking van Rudolf Barshai

Programma

Mieczyslaw Weinberg ~ Symfonie nr. 2 voor strijkorkest, op. 30

Dmitri Sjostakovitsj ~ Strijkkwartet nr. 8, op. 110a, Kammersinfonie (arr. R. Barshai)


Carel den Hertog ~ Dirigent

In 1919 werd Mieczysław Weinberg geboren. Een Russische componist van Pools-Joodse oorsprong. In 1939 vluchtte hij voor de nazi’s uit Polen naar Rusland, maar ook in Rusland was hij als Joods componist een buitenstaander. Als eenling in een totalitair regime vond hij in Sjostakovitsj een medestander. Sjostakovitsj was onder de indruk van het werk van Weinberg en haalde hem naar Moskou waar ze bevriend raakten. Ze lieten elkaar hun werk zien en beoordelen voordat het werd uitgevoerd en uitgegeven. Hun werk heeft een grote verwantschap die uitdrukking is van hun innige band.

De tweede symfonie van Weinberg ontstond in 1946, toen hij nog maar drie jaar in de Sovjet-Unie woonde. De verschrikkingen van de oorlog en zijn persoonlijke tragedie zijn hoorbaar in dit indrukwekkende werk.
Het beroemde achtste strijkkwartet is misschien wel Sjostakjovitsj’ meest persoonlijke werk. Het is opgedragen aan de slachtoffers van het fascisme en de oorlog, maar het is tegelijkertijd een aanklacht tegen alle totalitaire regimes. De sfeer is beklemmend, wanhopig, woedend en met een bijtend sarcasme.

Agenda

  • za 23 november ~ 16:30 uur
  • Grote Kerk, Alkmaar ~ Gratis
  • wo 04 december ~ 12:30 uur
  • Het Koninklijk Concertgebouw, Amsterdam* ~ Gratis
  • ~> Koop Kaartjes
  • zo 15 december ~ 15:00 uur
  • Jacobuskerk, Rolde ~ €17,50/€20,00
  • ~> Koop Kaartjes

*Alleen D. Sjostakovitsj - Strijkkwartet nr. 8, op. 110a (arr. R. Barshai)

februari 2020

Wenen tussen 1800 - 1900

De finale van het Nederlands Vioolconcours Davina van Wely

Programma

W.A. Mozart ~ Concert voor viool en orkest nr. 1, KV. 207

W.A. Mozart ~ Eine Kleine Nachtmusik, KV. 525

L. van Beethoven ~ Heiliger Dankgesang (uit: strijkkwartet nr. 15, op. 132)

A. Schönberg ~ Verklärte Nacht voor strijkorkest, op. 4 (1899/1943)


Carel den Hertog ~ Dirigent

Finalisten Davina van Wely concours ~ Viool

In het eerste halfjaar van 2020 doorloopt het NJSO de muziekgeschiedenis van Mozart tot Schönberg. Het centrale werk is Verklärte Nacht, één van de topstukken uit het strijkersrepertoire. In dit half jaar leren de leden van het NJSO niet alleen het werk zelf kennen maar ook de voorgeschiedenis. Een baanbrekend werk komt nooit zomaar tot stand, het is ingebed in datgene wat eraan vooraf ging. Beethoven vormt een belangrijke schakel tussen de klassieke stijl van de Eerste Weense School en de hoogromantiek van Schönbergs Verklärte Nacht.

De stad Wenen speelt een belangrijke rol in de muziekgeschiedenis. Vanaf de tijd van Mozart was Wenen de stad waar de kunsten vrij konden floreren. Mozart ontworstelde zich aan het juk van de aartsbisschop van Salzburg om zich als zelfstandig muzikant in Wenen te vestigen. Hij vierde er triomfen; het publiek – hof én burgers – liep met hem weg. Ook Beethoven beproefde zijn geluk in Wenen; eerst als leerling van Haydn, later als gevierd improvisator en componist. Hij bleef er de rest van zijn leven wonen en schreef er zijn belangrijkste werken. Haydn, Mozart en Beethoven vormen samen de Eerste Weense School, maar het was vooral Beethoven die met zijn experimenteerdrift nieuwe standaarden zette en de weg vrij maakte voor de Romantiek.

Agenda

  • za 01 februari ~ 13:00 uur
  • TivoliVredenburg (Herz), Utrecht* ~ Gratis

*Alleen W.A. Mozart – Concert voor viool en orkest nr. 1, KV. 207

mei / juni 2020

Schönberg en zijn tijdgenoten

Verklärte Nacht van Arnold Schönberg voor strijkorkest 

Programma

A. Schönberg ~ Verklärte Nacht voor strijkorkest, op. 4 (1899/1943)

G. Mahler ~ Adagettio (uit: Symfonie nr. 5; 1904)

F. Schreker ~ Intermezzo & Scherzo voor strijkorkest, op. 8 (1900)

J. van Gilse ~ Drei Gedichte von Richard Dehmel (1902; arr. Gijs Kramers)


Carel den Hertog ~ Dirigent

In dit programma plaatst het NJSO Verklärte Nacht in de context van tijdgenoten. Wat schreven andere componisten rond 1900, en hoe inspireerde de poëzie van Richard Dehmel niet alleen Schönberg tot het schrijven van Verklärte Nacht, maar ook andere componisten en zelfs de Nederlander Jan van Gilse tot het schrijven van liederen op zijn teksten.

Honderd jaar later kende de stad nog steeds een ongekende culturele creativiteit. Als hoofdstad van het grote Habsburgse Rijk was Wenen in het fin-de-siècle een smeltkroes van volkeren, invloeden en maatschappelijke bewegingen. Grootste aanjager van de kunsten waren niet meer de adellijke families, maar de inwoners van de stad zelf. Theater en muziek waren onlosmakelijk onderdeel van de Weense samenleving. Eind 18e eeuw, begin 19e eeuw was een tijd van belangrijke veranderingen in de kunsten. Het maatschappelijke, wetenschappelijke (Freud!) én culturele klimaat was broeierig. Verandering lag op de loer, maar het was nog niet duidelijk welke kant het op zou gaan. Men experimenteerde, zocht naar nieuwe manieren en uitdrukkingsvormen. Schönberg liep in zijn hyperromantische Verklärte Nacht tegen de grenzen aan van wat mogelijk was in de tonaliteit. In de jaren die volgden zorgde vooral Arnold Schönberg ervoor dat de bakens werden verzet en dat de weg werd vrij gemaakt voor de Tweede Weense School.

Agenda

  • zo 24 mei ~ 14:15 uur
  • Tuin de Lage Oorsprong, Oosterbeek ~ Gratis
  • zo 31 mei ~ 11:00 uur
  • Leidse Hofjesconcerten - St. Pieterskerk, Leiden* ~ Gratis
  • ~> Koop Kaartjes
  • ma 01 juni ~ 11:00 uur
  • Leidse Hofjesconcerten - St. Pieterskerk, Leiden ~ Gratis
  • ~> Koop Kaartjes

*Concert is onderdeel van een concertroute. Zie de website van de Leidse Hofjesconcerten voor meer informatie